LEIDINGGEVEN EN DIENEN

menselijke maatOndernemers moeten leiding geven aan medewerkers en zorgen dat de onderneming groeit en bloeit. Dit moeten zij doen als een goed rentmeester. Rechtvaardig en het grote(re) dienend. Rekenschap geven van hun doen en laten en zorgen dat door hun bemoeienis de onderneming steeds beter gaat functioneren en renderen. Dienend leiderschap. Ten dienste staan van de onderneming en haar medewerkers. Dat is sommigen op het lijf geschreven. Maar niet allen! Velen denken namelijk bij ondernemen uitsluitend aan rendement. Winst maken. Niets verkeerds aan, maar of het daardoor ook goed rentmeesterschap is, blijft de grote vraag? Dienend leiderschap is ruimte bieden aan ontwikkeling en welbevinden van medewerkers en het voldoen aan de wensen en behoeften van de klant!

Bron: Hans Klaasse

Ondernemers die uitsluitend hun eigen belang willen dienen zullen maar in beperkte slagen in het laten groeien en bloeien van de onderneming. Zij buiten de situatie en verspillen talent.

Slaven waren ooit te koop, toegewijde medewerkers niet. De onderneming dienen is de leiding en verantwoordelijkheid nemen voor de operatie. Dienend optreden is zorgen voor een goed werkklimaat, een uitstekende reputatie en een inspiratievolle omgeving. Mensen moeten kunnen gedijen in een klimaat van waardering en vertrouwen. Ze moeten zich veilig voelen. Dienende leiders houden van goede afspraken en heldere kaders. Hierdoor is dienend leiderschap ook transparant leiderschap.

Werknemers voelen zich serieus genomen en weten waar zij aan toe zijn. Een veilige omgeving waar autonoom gedrag op prijs wordt gesteld, eigen verantwoordelijkheid vanzelfsprekend is en competenties kunnen worden ontwikkeld. Een lerende omgeving. Samen aan hetzelfde doel werken. Leider en volgelingen. Te mooi om waar te zijn?Nee, ik ken een aantal van dit type ondernemers.

Zij hebben bloeiende gezonde bedrijven waar medewerkers met plezier werken. Samen bouwen aan een mooie toekomst. Hoe komt dat? Wel, de leider is helder in zijn doen en laten. Transparant, integer en inspirerend.

Hij geeft de medewerkers ruimte om zijn of haar werk naar behoren uit te voeren. De leider schenkt verantwoordelijkheid en krijgt daar veel voor terug. Wat doet hij of zij anders? Faciliteren en hulp bieden. Ondersteuning bieden wanneer het moeilijk wordt. Een vangnet en ‘maatje’ zijn. Afspraken nakomen! Dienend leiderschap is de ander centraal stellen. De ander (dat kan een medewerker zijn) staat op de eerste plaats. De leider zorgt voor alle middelen en weet welke capaciteiten nodig zijn om de ‘operatie’ te laten welslagen. Dat geeft rust in een onderneming.

Naar wijsheid en logica handelen en de moed hebben om anderen te laten excelleren.Doen de medewerkers dan maar wat? Alles naar eigen inzichten? Nee, volstrekt niet. De dienende leider heeft voldoende prestatie-indicatoren waarmee hij de zaak stuurt. Hij of zij weet precies wat en waar het goed of slecht gaat. De leider stelt echter de werknemer centraal en waardeert diens prestatie. ‘Een bijna ideale situatie’, zult u wellicht denken. Niets is ideaal. Niets gaat vanzelf en overal zit er weleens iets tegen. Maar dienend leiderschap is wel een heel effectieve wijze van het aansturen van de onderneming!

Waarin onderscheiden dienende leiders zich van het gros van leiders? Over welke eigenschappen beschikken ondernemers die dienend leiderschap in de praktijk brengen? Wel, ze zijn authentiek, je weet wat je aan hen hebt, hun gedrag is overeenkomstig de overtuiging die zij uitdragen. Ze dragen -bij wijze van spreken- hun overtuiging met overtuiging uit. Hun gedrag is voorspelbaar. Hun gevoel omtrent zaken is begrijpelijk vertaald in daden voor een ieder in zijn of haar omgeving.

Het zijn duidelijk integere leiders. Hun werk doen zij met passie, plezier en uitermate professioneel. Dat komt omdat dit voortvloeit uit hun innerlijke drijfveren. Het is dus echt écht, geen fakegedrag. Zijn ze daardoor zo sterk? Nee, hun kracht zit ‘m in de bescheidenheid. Ze zijn zich bewust van hun sterke en zwakke kanten. Ze plaatsen hun eigen prestaties in het juiste perspectief. Lopen niet met de borst vooruit. Vinden zichzelf geen ‘superstar’.

Ze zijn doelgericht en geven hun medewerkers haalbare doelstellingen mee. Ze doen alles wat in hun vermogen ligt om dienend bezig te zijn deze doelstellingen te realiseren. Dienende leiders willen graag dat de mensen in hun omgeving zich ontwikkelen. Groei en bloei. Kwaliteitsdenken is een belangrijk aspect van dienend leiderschap. Dienende leiders zijn oprecht in hun bedoelingen.

Ze kunnen mensen iets vergeven, ze accepteren opbouwende kritiek en weten hoe zij om moeten gaan met conflictsituaties. Dat heeft te maken met hun (mede) menselijkheid. Ze waarderen oprecht de mensen in hun omgeving die een bijdrage leveren. Ze buiten niet uit, bedriegen niet maar zijn eerlijk en oprecht. Waardering en tijd vrij maken voor de medewerkers hoort bij een dienende leider.

Dienende leiders zijn geen watjes, maar krachtige lieden. Ze beschikken over mentale kracht en weten weerstand te bieden in moeilijke situaties. Ze weten mensen van binnenuit in beweging te krijgen. Niet geforceerd, maar vanuit innerlijke kracht en de drive om zaken en situaties te verbeteren en te veranderen. Kwesties op te lossen! Dienend leiderschap! Bent u er al aan toe? En de klanten? Wat merken de klanten hiervan? Wel, dienende leiders weten hun medewerkers te inspireren en te helpen. Goed voorbeeld doet goed volgen. Waar kan je medewerkers beter meehelpen dan vriendelijkheid en welwillendheid één van de belangrijkste (klant)strategische waarde te laten zijn? Dienstvaardigheid. De klant in het middelpunt en de organisatie er omheen!

Een vriendelijke en dienende rol is niet hetzelfde als een onderdanige rol. Nee, juist klantgerichte medewerkers die dienstbetoon hoog in het vaandel hebben staan krijgen vriendelijkheid en begrip van klanten terug. Een warme –edoch op professionaliteit gebaseerde– vertrouwensrelatie die een stootje kan hebben. Dienend leiderschap werkt door.

Het komt in de ‘bloedbaan’ van de organisatie. Niet alleen de medewerkers en klanten ondervinden hier de voordelen van maar óók de leider zelf.

Het draait niet alleen meer om hem- of haarzelf, niet meer louter om zoveel mogelijk geld verdienen, maar om de ‘menselijke maat’ binnen het ondernemerschap. En dat rendeert pas écht!

Bron: Hans Klaasse

jklaasse@xs4all.nl Advies & Coaching hans@valeuraccountants.nl www.klaasse-klaasse.nl

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *