LEVERTERMIJNEN

nyMeer dan ooit ontstaat vanuit de markt de vraag om verandering. Daar waar de hele wereld continu in beweging is, blijven wij in de kleding (en dan met name in de jeans) maar krampachtig vasthouden aan vaste en hopeloos verouderde waarden.

Bron: FasionMinded

We hebben het er al eerder over gehad, maar het lijkt ons dat nu ook de merken in gaan zien dat het tijd is voor verandering. Het is namelijk doodeenvoudig: nu worden de korte broeken geleverd vanaf februari, terwijl we zoals het er nu uit ziet vanaf eind april, begin mei de eerste exemplaren gaan verkopen. En inderdaad, begin augustus ontvangen de winkels alweer de eerste winterjassen. Terwijl de winter wellicht pas in december een beetje begint. 

Op zich is het vroege leveren nog niet het grootste probleem, maar feit is wel dat de grootwinkelbedrijven en de grote webshops massaal gaan afprijzen wanneer de in hun ogen o zo belangrijke omloopsnelheid te laag ligt. En dat de omloopsnelheid van een korte broek laag ligt als het heel maart gemiddeld -25 graden is, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

En dus is het nu half april, moet de zomer nog beginnen en zien we bij bijvoorbeeld Wehkamp tot 30% korting op de zomercollectie. Een andere shop deed afgelopen week een hele creatieve ‘twee-artikelen-halen-één-betalen-actie’, en we zien op Facebook alweer legio winkels beginnen met de mid-season sale of andere kortingen op zomerjassen, shorts en tees.

Allemaal zeer begrijpelijke noodgrepen in een angstaanjagend lastige tijd om toch te proberen wat geld te maken. Om de volgende leveringen weer te kunnen betalen. Echt, we snappen het. Maar wordt het niet eens tijd dat de seizoenen weer gewoon seizoenen worden? En dat de winkeliers ook de kans (lees: de tijd) krijgen om de ingekochte collecties ook echt te verkopen. Zonder korting, maar gewoon op het moment dat iemand de spullen ook echt nodig heeft.

De verantwoordelijkheid zou moeten liggen bij de (grote) merken. Die gewoon hun korte broeken pas moeten gaan leveren vanaf eind maart. En de winterjassen en knitwear vanaf eind september. Om vervolgens shops die binnen twee maanden acties verzinnen of afprijzen uit het klantenbestand te schrappen. Maar ja, de leveranciers hebben ook gewoon geld nodig, en staan allemaal onder druk. Met als gevolg dat winkeliers nu beginnen te muiten. Of beter: voor hun zaak opkomen.

Steeds meer winkeliers lijken het zat te zijn, en besluiten om leveringen over te slaan. Het massaal niet inkopen van de voorheen best belangrijke tussenleveringen, moet menig leverancier toch wakker schudden. Zou je zeggen. Zou je hopen. En misschien wordt men zo wel gedwongen om te hervormen. Om de artikelen te gaan leveren wanneer deze ook echt kunnen worden verkocht. Het klinkt zo logisch. Maar voordat het echt zo ver is…

Bron: FasionMinded

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

1 reactie op LEVERTERMIJNEN

  1. Hip & Stip schreef:

    Helemaal mee eens… hopelijk gaan de leverancier eens meewerken !

    Ook graag een datum vanaf wanneer de sale / korting mag beginnen.
    En dat alle winkels zich hieraan gaan houden… zo niet, volgende seizoen geen kleding van dat merk (en dan ook echt doen).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.