Van Nu or not van Nu

Over nieuwe tijden en verouderde waardeproposities

Het gaat gelukkig weer goed in de retail: niet alleen online groeit lekker door, ook de fysieke winkel heeft de weg omhoog weer gevonden! Toch profiteren lang niet alle winkels van de groeiende economie en het exploderend consumentenvertrouwen. Maar hoe kan het dat sommige winkels floreren terwijl anderen onder dezelfde positieve omstandigheden blijven spartelen om het hoofd boven water te houden?  Volgens mij is het antwoord simpel: je hebt “Winkels van Nu” en “Winkels van Gisteren”

Bron : Ad van Antwerpen

“Winkels van Nu” zijn fris, actief en vernieuwend. Ze durven keuzes te maken, hebben een uitgesproken mening over hun vak en een duidelijke visie over de hoe ze het verschil kunnen maken voor hun klanten. Winkels van Nu verkopen geen spullen maar inspireren en helpen consumenten met het realiseren van hun dromen en ambities of bieden hulp bij het oplossen van hun problemen. Winkels van Nu zijn een ontmoetingsplek waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten en hun passie delen. Winkels van Nu focussen niet op verkoop maar op klantwaarde: verkoop is een logisch gevolg van de emotionele band die ze als winkel met hun klanten opbouwen. Winkels van Nu leggen de lat hoog en stellen hoge eisen aan alles wat ze doen. Uitstraling, interieur, assortiment, presentatie, marketing….. alles klopt. En last but not least: Winkels van Nu hebben medewerkers van Nu met vaardigheden die aansluiten bij de behoeften van nu: gepassioneerd, vakkundig, communicatief vaardig, emotioneel intelligent, gastvrij en dienstbaar.

Aan de andere kant zijn er de “Winkels van Gisteren”. Winkels van Gisteren zijn vaak overduidelijk niet meer van nu. Ze hebben de laatste jaren niet meer geïnvesteerd in hun winkel en hun medewerkers. En dat zie en merk je aan alles … logo, pui, verlichting, winkelinterieur, etalage, goederenintensiteit, klantbenadering ….. alles is gedateerd en achterhaald. Winkels van Gisteren hebben een hopeloos achterhaalde “productje/prijsje” propositie en compenseren dat noodgedwongen door flink met het prijsbijltje te hakken. Zo zijn ze onvermijdelijk in de neerwaartse spiraal geraakt, die zelfs de aantrekkende economie niet meer kan stoppen. Veel Winkels van Gisteren hebben een rijke, succesvolle historie en waren de trots van vroeger. En gek genoeg is dat juist de oorzaak van alle problemen. In slaap gesust door oude successen hebben ze te laat ingezien dat niet de crisis of het internet, maar een ouderwetse kijk op retail en een aan alle kanten achterhaalde waardepropositie hun  grootste probleem is.

Is er nog hoop voor de Winkels van Gisteren? Nou eigenlijk niet …… zonder rigoureuze aanpassingen zijn de meeste winkels van gisteren ten dode opgeschreven. Winkels van Gisteren die toch nog van NU willen worden moeten het lef hebben om hun complete doen en laten ter discussie te stellen en het geld en de energie hebben om het roer rigoureus om te gooien.

Bron : Ad van Antwerpen

C
Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *