ONDERNEMEN VANUIT EEN VISIE

images-visieLeiderschap is een onderwerp waar veel over is geschreven. Ook ik sta -in mijn blogs- regelmatig stil bij de noodzaak dat leiders visie moeten hebben. Zij moeten weten waar ‘we’ naar op weg zijn. Als ondernemer bent u leider. Niet alleen van een onderneming maar ook van mensen. Uw werknemers! Zij willen graag dat u een visie heeft op de toekomst. Heeft u die? Of ziet u wel waar u terecht komt?

Bron: Hans Klaasse

Wat zijn visionaire leiders? En waarom is het handig dat u -als ondernemer- een visionaire leider bent? Laat ik  beginnen met te vertellen wat een niet-visionaire leider allemaal doet. Herkent u zich daar -tot uw schrik- in? Geen nood, want u kunt altijd nog een visionaire leider worden. Wel, een niet-visionaire leider is continu bezig is altijd druk, zijn agenda staat bol van de afspraken, hij heeft nooit tijd om eens stil te staan bij de toekomst. Altijd druk met de problemen van het heden en het nú. Hij brengt het grootste gedeelte van zijn tijd door met het overleggen, het blussen van brandjes en het corrigeren van fouten. Hij laat zich continu door zijn overbelaste schema in een dwangbuis persen. Hij heeft het zwaar. Zijn financiën gaan niet zo geweldig en zijn personeel baart hem zorgen. Hij weet de échte oplossing maar niet te bewerkstelligen en rommelt dus maar weer door. Dit in de hoop dat het ooit nog eens goed komt. Hij heeft heel veel plannen maar weet die niet verder te brengen dan ‘een zoveelste plan’!

De niet-visionaire leider probeert wel besluiten te nemen maar deze zijn altijd gericht op de korte termijn. Het personeel spreekt over de leider als rationeel, afwezig, niet concreet, weinig aandacht om zaken écht af te maken, kritisch en ‘koud’. Soms is zo’n leider ook nog eens een ‘pleaser’. Dat is –vanuit zijn gedachten– nodig. Niet-visionaire leiders hebben namelijk de neiging zwakke mensen om zich heen te verzamelen die eigenlijk niet tegen hun taak zijn opgewassen. ‘Zij doen ook maar wat’. Voor de leider is dit echter de enige wankele zekerheid. Vandaar dat hij de confrontatie uit de weg gaat en zaken laat zoals ze zijn. Hij wil het wankele evenwicht niet al te veel verstoren. Hij is afhankelijk van instabiele mensen. Kortom, een niet-visionaire leider heeft het druk met het managen van zichzelf, zijn ‘dromerige‘ idealen en zijn personeel dat niet helemaal snapt waar de weg naartoe is. Visieloos gaan zij vervolgens ten onder!

Een beetje triest en mismoedig verhaal zult u wellicht denken. Dat is het ook! Wat is dan een visionaire leider? En waarom is die geheel anders? Wat is het effect van een visionaire leider op het bedrijf? Allereerst besteedt de visionaire leider heel veel tijd aan het ‘rondwandelen’ binnen het bedrijf. Dat ‘rondwandelen’ doet hij om te weten wat zijn mensen aan het doen zijn. Hij ziet wanneer zaken niet goed lopen. Hij onderzoekt waarom bepaalde processen niet goed gaan. Hij maakt zich niet alleen druk om het rendement van deze dag maar ook over de toekomstige resultaten. Hij is een klantenman en kent de markt, dus zoekt naar het hoogste rendement op de inspanningen die binnen het bedrijf worden gepleegd. Hij is niet snel tevreden! Hij zoekt naar de juiste man op de juiste plaats. Hij praat veelvuldig over zijn filosofie en de richting waar het bedrijf naar toe moet. Zijn goede medewerkers pakken dit op en weet hij te inspireren. Hij wil het bedrijf in een succesconditie brengen. Het gaat niet alleen om vandaag maar vooral om morgen. De visionaire leider weet als goed ondernemer dat zijn mensen belangrijk zijn. Hij kent de mensen waarmee hij de strijd gaat winnen maar weet ook wat de verliezers van de toekomst zijn. De mensen waarin hij vertrouwen heeft stimuleert hij om op het werk hun verstand en hart te gebruiken omdat je die op kritieke momenten nu eenmaal niet kunt scheiden.

De visionaire leider is bezig met de toekomst. Hij rust niet eerder voordat de organisatie waarmee hij de toekomst in denkt te gaan staat als een huis. Hij is kritisch en geduldig. ‘Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd!’ Het ‘bestek’ van de nieuwe organisatie is zijn leidraad, hij wacht zijn kansen af en zal met vasthoudendheid werken aan zijn ontwerp en filosofie. Ondanks zijn persoonlijke overtuiging en sterke wil staat deze leider wel open voor ideeën van anderen. Hij toets deze op haalbaarheid en innovatieve inhoud. Hij laat zich door enthousiaste en gemotiveerde mensen graag inspireren. Kortom, voor de visionaire leider zijn de toekomstige doeleinden interessanter dan de problemen van de dag, zonder dat hij deze laat ‘doorrotten’ en aanmodderen. Hij neemt daarentegen steeds toekomstgerichtebesluiten. Zijn focus ligt op het realiseren van zijn visie!

Hoe kunt u een visionaire leider worden? Een paar tips. Ontwikkel een overtuigende visie op de toekomst van uw bedrijf. Kijk naar de omgeving. Probeer van buiten naar binnen te kijken. Vertaal deze visie in realistische stappen. Wat is de sleutel tot succes? Concentreer u op de toekomst. Wat moet ik nú doen en wat moet ik  laten? Blijft zeer betrokken op de dingen van alledag en de kern van de zaken binnen uw bedrijf maar moedig tegelijkertijd alle nieuwe initiatieven aan die bijdragen aan het realiseren van uw toekomstplannen. Zorg dat uw visie gaandeweg zal worden opgepakt en dat uw medewerkers deze ook daadwerkelijk uitvoeren. Motiveer uw mensen om uw visie te onderschrijven. Het is niet uw ‘privéplannetje’ maar uw visie op de toekomst waarin uw medewerkers een belangrijke rol spelen.

Draag uw visie dagelijks met overtuiging uit. Werk aan de toekomst, selecteer uw mensen, geef hen positief kritische feedback, haal overbodig overleg en management weg. Zorg dat een ieder weet wat er van hem verwacht wordt. Iedereen binnen het bedrijf moet weten wat uw visie op de toekomst is, Binnen alle ‘lagen’ moet het doordringen. Mensen moeten snappen dat het werken aan de toekomst meer is dan een beetje aanrommelen. Kortom, u moet de organisatie loodsen naar de plek waar u deze graag wilt hebben!

Dus denk na over nieuwe concepten, zoek naar nieuwe ideeën, ontwikkel een vernieuwende manier van denken. Uit dit alles moet u een nieuwe en realistische visie kristalliseren. Geef deze visie een duidelijke gestalte in een goed herkenbare filosofie. Het is belangrijk deze strategische visie te integreren binnen de cultuur van het bedrijf. Corrigeer waar weerstand is tegen uw visie. Kijk nog eens goed of de juiste mensen op de juiste plek zitten. Snappen zij uw visie? Vraag er een naar! Of leveren zij weerstand omdat ze het graag bij het oude willen houden? Het is namelijk heel belangrijk dat u mensen weet te motiveren uw visie aan te hangen. Met ‘tegenstanders vanwege eigen belang’ gaat dit niet lukken. Niet trekken aan een dood paard! Vertaalt de visie inbestaansredenen van de organisatie en de mensen die hierin werken. Relateer uw visie aan de werkzaamheden, taken, werksituaties en functies.

Laat mensen begrijpen dat hun inbreng belangrijk is. Concentreer u vervolgens op de sterke punten van de organisatie. En tenslotte: “Zit midden in het web van alle acties en bekleedt steeds de positie van eerste vormgever van uw visie, overtuig, motiveer en leg rekenschap af van uw besluiten en meet continu het succes van de organisatie af in termen van haar vermogen uw visie te vervullen!

” Een visionaire leider is immers zelf het beste bewijs dat zijn visie klopt!”

Bron: Hans Klaasse

hans@klaasse-klaasse.nl   hans@valeuraccountants.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.