OVER ONDERSCHATTEN EN OVERSCHATTEN

overschatten-300x142Het is belangrijk dat leiders van ondernemingen positief denken. Ze moeten het rolmodel zijn van de organisatie. Daar is lef en ambitie voor nodig. Ik ken ondernemers die dit allemaal wat overdreven vinden. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Kan waar zijn! Maar toch blijft het m.i. belangrijk dat ondernemers positief en prestatiegericht zijn!

Bron: Hans Klaase

Laatst sprak ik zo’n ondernemer. Iemand die de nuchterheid zelve is. Hij vond het allemaal niks. ‘Waarom spreek jij altijd over motivatie en positief gedrag. Het leven zit anders in elkaar. Het is een dagelijkse strijd om de order en mijn mensen doen echt niet alles wat ik graag zou zien. Iedere dag moet ik alle zeilen bijzetten om wat te verdienen. Het is geen spelletje!’ Een betere analyse is niet mogelijk. Hij gaf zelf de reden om juist wel positief te denken. Ik sprak:‘Juist daarom is het zo belangrijk dat jij het goede voorbeeld geeft. Mensen moeten door jouw gedrag motivatie en inspiratie ontvangen. Jij moet ze leiden. Dat doen ze niet zelf. Dat het zwaar is, weet ik. En dat het een keiharde strijd is, is mij bekend. Een strijd die niet altijd alleen winnaars kent. Maar het is misschien wel een ‘self-fulfilling prophecy’ om te denken dat dit niet te beïnvloeden is. Door positief denken, lef te tonen en ‘er écht voor te gaan’ zijn zaken te keren. De beste man keek mij met vraagtekens in de ogen aan. Het leek wel ‘Spaans’ voor hem!

Juist in een competitieve omgeving is vechtlust en positief denken belangrijk. Zelfvertrouwen met behoud van zelfkennis. We moeten nu eenmaal beter presteren dan de tegenstander, willen we niet bij voorbaat het onderspit delven. Gaat u zó weleens met al uw uitdagingen om? Een ‘beetje’ meer zelfvertrouwen is onvoldoende. Er écht voor gaan, geloof in eigen kunnen en de juiste keuze maken zijn voorwaarden om uzelf een kans te geven. Een kans om te kunnen winnen. Zo scherp ligt het. Hoe gaat u dit aanpakken? Het probleem is dat het niet een kwestie is van een ‘kunstje’. Als u de verkeerde keuze maakt is het ook niet altijd direct zichtbaar en bekend. Sommige besluiten hebben een lange doorlooptijd. U moet dus goed nadenken. Op het moment van ‘zichtbare’ mislukking is het vaak te laat. Zorg dus voor een goede voorbereidingstijd van uw besluiten. Denk positief, toon zelfvertrouwen en overschat uzelf en de omstandigheden niet. Maar onderschat ook uw eigen kracht niet!

Door positief en doordacht te werk te gaan kunt u zaken beïnvloeden. Gebruik niet alleen uw rationele -verstandelijke- capaciteiten maar geef ook ruimte aan uw creativiteit, intuïtie en emotie. Kom tot weloverwogen besluiten. Laat u niet leiden door angst, onzekerheid en twijfel. Maak ook niet uitsluitend een koele analytische afweging. Positief ingestelde ondernemers weten de balans te vinden tussen onzekerheid en zekerheid.Gecalculeerde risico’s. Wees authentiek, oprecht en eerlijk voor uzelf. Dan staat u al op een voorsprong bij mensen die ‘zomaar iets’ doen. Het gaat absoluut uw mensen inspireren om uw voorbeeld te volgen. U gaat sturing geven aan hun oordeel en handelen. Overdrijf dit echter niet. Daarom is authenticiteit ook zo belangrijk. Medewerkers prikken door fakegedrag heen. Waarom oprecht? Omdat uw medewerkers best de ‘menselijke kant’van uw beslissingen mogen zien. Het slechtste wat u kunt doen is inspiratie inzetten om te manipuleren. Doe dit nooit!

“U ziet hopelijk dat positief denken meer in zich heeft dan een beetje ‘opgelucht en vrolijk’ dingen bekijken. De zorgen opzij zetten. Nee, positief denken is flexibel en constructief denken, niet in vastgeroeste patronen komen. Geen ingesleten gewoonten of het ‘je er klakkeloos bij neerleggen’ en het ‘lijden’ passief ondergaan”, sprak ik de ondernemer toe.“Standvastig besluiten nemen met een juiste inschatting van de omstandigheden zonder te overschatten”.

Hij keek mij aan en zei: “Niet overschatten maar ook niet onderschatten, dat is volgens mij de essentie van positief denken. Het is dus wel een spel”. Ik dacht bij mezelf: “Als hij nu maar niet opeens overmoedig gaat worden!”

hans@valeuraccountants.nl

Bron: Hans Klaase

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.