Maart, start van de coronacrisis. Veel winkels gaan tijdelijk dicht en veel collega’s en leveranciers roepen de politiek op voor een uitverkoopwet. Er werd geredeneerd dat de seizoenen eindelijk genormaliseerd zouden worden en dat we zomercollecties zouden gaan verkopen in juli, augustus en september en wintercollecties in december, januari, februari. Dus geen excessen meer van zomercollecties in januari en wintercollecties in augustus. Bovendien wilde de detailhandel zich met een uitverkoopwet beschermen tegen het grootwinkelbedrijf ‘die altijd zo vroeg met de opruiming beginnen’.
Bron: Peter ter Horst
Voor 1 juli geen uitverkoop was bij het uitbreken van de crisis het credo. Een petitie volgde en de politiek is er serieus over na gaan denken.
Ik schreef staatssecretaris Mona Keijzer een brief om absoluut geen verbod op de uitverkoop in te voeren. In het kort:
– we zitten met voorraden (vroege leveringen) waar we van af willen
– cash flow is nodig voor financiering van de zomer- en wintercollecties, personeel en alle vaste lasten.
– zo’n wet zou alleen in Europees verband nut hebben omdat anders de buitenlandse webshops een oneerlijke voorsprong zouden hebben.
Kortom, met een uitverkoopwet zouden we onszelf in de voet schieten. Iedereen moet ook vrij zijn met de prijzen die ze hanteren in de wetenschap dat niet de goedkoopste de strijd hoeft te winnen. En on top of all; practice what you preach, en daar ging het dus ook mis. De oproep voor zo’n wet is weerbarstig gebleken en veel collega’s die de petitie hebben ondertekend zijn eind mei of begin juni al met de uitverkoop begonnen. Hoe dan?
Waarom gaat de branche niet uit van eigen kracht? Waarom devalueren we onze collecties door ze onder de noemer Uitverkoop te dumpen? Natuurlijk, wij hebben het hele seizoen ook kortingacties op bepaalde artikelgroepen, hiermee prikkel je nu eenmaal de koopknop. De klant heeft het signaal gegeven best een seizoen over te kunnen slaan, helaas voor ons. Maar Uitverkoop klinkt alsof het seizoen definitief voorbij is.
Maar er zijn meerdere factoren die de koopknop prikkelen. Onder andere het aanbod. Vanaf het begin van de crisis hebben we nauwe samenwerking gezocht met onze merken om zodoende het aanbod in onze winkels optimaal te houden. Deze samenwerking gaf ons in veel gevallen de ruimte om in het seizoen bij te kopen, zelfs deze week zijn er nog volop hoogzomerjurkjes, shirts en korte broeken bijgekocht.
Maar de echte koopknop wordt geprikkeld door onze topteams in de winkels. Zij weten de collecties op waarde te schatten en geven vol passie service en vriendelijkheid. Hierdoor weten de klanten de kleding gelukkig ook op waarde te schatten. Want we verkopen nu eenmaal mode en mode is emotie. Een emotie die je gelukkig maakt en een goed gevoel geeft. En de emotie van de verrassing als je dat ene kledingstuk koopt waarvan je nooit zou denken die te kopen.
30 juni. Voor ons wordt het nu tijd om met de Opruiming te starten.
Nu hoop ik dat we nooit meer zo’n seizoen meemaken maar als we er al iets positiefs aan over houden dan is het wel het besef dat je met een uitverkoop de crisis niet gaat overleven.
Want hoe je het ook went of keert, de zomer is net begonnen en de zomermaanden bij uitstek, juli en augustus, komen er nog aan. Dus de herfst- en wintercollecties maar wat later binnen laten komen.
Bron: Peter ter Horst