VETTE VIS VANG JE SAMEN

_MG_0956Op mijn linkerhand staan drie getatoeëerde puntjes. Daar waar de duim over gaat in de wijsvinger. Drie vage, blauwgroene puntjes. Heel soms durft iemand te vragen wat het is, of waar ze voor staan. Geluk, hoop en liefde.

Bron: InRetail

Ooit heb ik ze in een onbezonnen bui aangebracht. Samen met vrienden uit Arnemuiden. Een dorpje aan de Zeeuwse kust, waar ik ben opgegroeid. Daar was mijn opa visserman. En ook mijn opa’s opa’s. Generaties lang leefde mijn familie van de visvangst. Evenals honderden andere gezinnen.

Mijn zwager, ook een visserman, heeft zijn schip lang geleden moeten verkopen. Er was geen droog brood meer mee te verdienen. In Zeeland dreigt de visserij in stilte te sterven.

Ik vertel u dit verhaal, omdat ik me zorgen maak.

Ernstige zorgen.

Ik maak me zorgen over de zelfstandige mode-, schoenen-, woon- en sportwinkels. Elk jaar verliezen zelfstandige winkeliers terrein aan andere marktpartijen.

Feiten? Neem het segment ‘trendy modezaken’. Wist u dat de zelfstandige winkelier hier nog maar 15 procent van de omzet bepaalt?

15 procent.

De rest is in handen van de grote jongens, Ik krijg daar een knoop van in mijn maag. En als ik dit bespreek met winkeliers, kom ik er – keer op keer – niet doorheen met mijn overtuiging. Hoe ik het ook vertel of activeer.

Winkeliers moeten maar een ding per direct doen!

SAMENWERKEN.

Want in je eentje ga je het niet meer redden. Echt niet.

Dus stop meteen met:

Alleen inkopen.
Alleen winkeltje spelen in de straat.
Alleen reclame maken.
Alleen administratie voeren.
Alleen het personeelsbeleid uitstippelen.

Doe het tegenovergestelde. Werk juist samen met leveranciers.

Maar in de werkelijke wereld worden leveranciers gewantrouwd en winkeliers in de straat onvoldoende gezien als mogelijke partners.

Veel liever én makkelijker wordt er gemopperd op Euretco, op andere winkeliers, op leveranciers en op ons, INretail.

Help dit?

Helpt dit om geld te verdienen?

Klanten gelukkig te maken?

Ik geloof er niks van. En – dat is het wrange van het verhaal – ik zie om me heen hoe het wel kan: dat samenwerken.

Jonge ondernemers doen het automatisch. Die zitten praktisch in de wedstrijd en denken: ‘Wat ik zelf niet kan, besteed ik uit.’

In vredesnaam.

Ga samenwerken.

Vis vang je beter samen. Zeker vette vis.

Een fijne week toegewenst.

Jan Meerman

Bron: InRetail

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.