Dat de crisis hevig toeslaat is voor niemand nieuw. Steeds meer winkels verdwijnen uit de winkelstraat door de hevige online concurrentie. Consumenten zijn veranderd, zijn altijd online en altijd op de hoogte van de beste aanbiedingen. Voor retailers is het daarom, meer dan ooit, van belang om in te spelen op nieuwe signalen op de (online) markt.
Bron: Dutchcowboys
Volgens Nieuwsuur is het consumentenvertrouwen op dit moment op het laagste niveau ooit (-44%). Hetgeen men goed terugziet in retailland. In een gemiddelde winkelstraat, gaat het toch zo’n 20 tot 40% minder dan voorheen. Volgens de winkelier is de consument schuw en angstig en durft deze geen geld uit te geven. Maar is dat wel zo?
Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing en auteur van het boek ‘Red de winkel’, is het er mee eens dat het op dit moment niet goed gaat. “Het gaat gewoon slecht. 40% van de winkeliers lijdt op dit moment verlies. Er zijn maar heel weinig plussende bedrijven.” Wooninrichting, alles wat met bouw te maken heeft en natuurlijk elektronica zijn branches die het op dit moment zwaar te verduren hebben. “Wel logisch,” aldus Molenaar. “Mensen gaan eerder bezuinigen op luxeproducten zoals elektronica. Bovendien heb je nog de impact van internet. Elektronica is typisch een product dat eenvoudig online te bestellen is en je de volgende dag al in huis hebt.” Handig en snel, waardoor de mensen de winkelstraat niet meer in hoeven.
Het afgelopen jaar is de internetverkoop met ruim 10% gestegen terwijl de winkelverkoop met 5% afnam. Het is nu aan de winkeliers om te reageren. De consument verandert en dus is het aan de winkelier om mee te veranderen. Activeer de zintuigen in de winkel met beeld, video, kleur of geluid om het winkelen weer leuker te maken.
Retail heeft de online wereld lang geweerd maar lijkt nu toch over te moeten gaan tot actie. Maar wat wordt dan het toekomstbeeld van de winkelstraat? Moeten we denken aan Russische taferelen met lege winkelstraten en lege schappen waarbij vooral online gewinkeld wordt? Nee, ook dit ligt niet in de lijn der verwachtingen. Consumenten houden nu eenmaal van de ervaring die winkelen met zich meebrengt. Die ervaring geheel loslaten door alles online aan te schaffen zal niet snel gebeuren. Typhone, een online telecomshop voor mobiele telefonie, heeft een duidelijk beeld van de toekomst van de winkelstraat: ‘De winkels in de winkelstraat kunnen overleven door simpelweg de voordelen van online mee te nemen naar de fysieke winkels en zo een online winkel in de winkelstraat te creëren. Alleen dan kun je concurreren met een webshop’.
Maar hoe ziet een online winkel in de winkelstraat eruit? De winkel zou onder andere groter moeten zijn dan de normale winkel om het enorme assortiment te kunnen tonen. Daarnaast is de winkel 24/7 geopend en in plaats van verkopers en kassa’s staan er vrienden en kennissen die je adviseren. Ook hangen er handige tools waarmee je zelf jouw ideale product kunt kiezen. Het is de plek waar je bestellingen kunt ophalen of waar je aankopen doet die je later op de dag thuis of op kantoor laat bezorgen.
“Typhone is één van de online winkels waar ze zich bewust zijn van de bovenstaande ontwikkelingen. Daarom is Typhone inmiddels druk bezig om de bedrijfsprocessen in te richten op de wensen van de klant.” Aldus Toon Hendrikx, Senior Commercieel Manager. Hét voordeel van reguliere winkels, is dat de consument de ruimte heeft om het product te ervaren, hij kan profiteren van de service en kennis van de verkoper en hij krijgt de mogelijkheid om het product direct mee te nemen. Door een online winkel in de winkelstraat te creëren, voeg je de bovenstaande voordelen samen met een online businessmodel dat gebruikt maakt van lagere voorraden, hogere doorloopsnelheden en online hulpmiddelen zoals klantreviews en zeer uitgebreide productinformatie. Een winkel wordt dan in toenemende mate een ‘experience store’. De traditionele schappen zullen plaatsmaken voor interactieve Tv-schermen en alle producten zijn aanwezig voor een ‘hands on’ demo waarbij de consument het product kan voelen en ervaren. Aangezien service en tastbaarheid van producten de grootste voordelen zijn van een winkel boven een online shop, kan de winkel zich hier nu geheel op focussen en daarnaast de klant een online beleving geven van een oneindig groot assortiment, realtime reviews en feedback van andere klanten. Transparantie en gemak.
Er is inmiddels zoveel bekend over alle individuele consumenten dat we in de ‘experience store’ in staat moeten zijn om elk van hen echt het gevoel van erkenning te kunnen geven. Hierdoor zal de klant zich belangrijker en meer committed voelen met het product en de winkel.
Het doel van het samenvoegen van een online webshop in een fysieke winkel is om de consument de voordelen van online shoppen op de winkelvloer te bieden, en vice versa. Vanuit een centraal magazijn wordt het product direct verstuurd en kiest de consument zelf waar hij of zij het product wil laten bezorgen of afhalen. Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om het product direct mee te nemen. Online werkt het exact zo. De klant bepaalt zelf waar en wanneer hij zijn bestelling wil ontvangen, of ophaalt. Op deze manier kan de klant maximaal worden gefaciliteerd vanuit een centraal gemanagede voorraad. Simpel, klantgericht en efficiënt. Typhone ziet, door hun jarenlange online ervaring, kansen om het concept van een online winkel door te vertalen in de fysieke winkelstraat. Dit zou zowel op eigen initiatief als in samenwerking met een partner kunnen gebeuren.
Ook niet ondenkbaar is het ontstaan van de zogenaamde Pop-up winkels. Deze portable winkels kunnen ingezet worden op lokale events of bij bepaalde actiematige activiteiten en kunnen ook de voordelen van een online en een fysieke winkel samenvoegen. Het concept beperkt zich uiteraard niet alleen tot de telecommarkt.
De crisis brengt veel zorgen met zich mee, maar stimuleert daarnaast ook nieuwe ideeën. Ondernemers worden uitgedaagd om creatief en innovatief te zijn. Dé uitdaging voor hen in 2013 zal vooral gericht zijn op het optimaliseren van service en logistiek en niet meer gericht zijn op het opboksen tegen de toenemende online concurrentie. Zoals Molenaar ook zegt: ‘Winkeliers zijn een gastheer [..] en moeten internet integreren, niet via een website, maar in de winkel zelf.’
Bron: Dutchcowboys